ماژول در پایتون

پایتون آریا پروژه

ماژول در پایتون

ماژول ها

همانطور که گفته شد، ماژول فایلی است که مجموعه‌ای از توابع مرتبط و مجتمع را شامل می‌شود ارتباط میان توابع می تواند از طریق دستورات برنامه نویسی در زبان پایتون صورت گیرد. بنابراین در این میان می توانیم متغیرها و ثابت هایی هم تعریف کرده و از آنها استفاده نمایید. ما با نمادگذاری نقطه ای قادر به تمام این توابع، متغیرها و ثوابت دسترسی پیدا کنیم‌.

برنامه های پایتون را می توان به دو روش نوشت یکی روش خط فرمان که در آن با نوشتن هر خط برنامه و فشردن کلیدenter دستور( یا دستورات) اجرا می شود و دیگر روش اسکریپت کل برنامه را در فایل مینویسیم و آن را اجرا می‌کنیم. مفسر پایتون خطوط برنامه را یک به یک و به ترتیب می‌خواند و اجرا می‌کند. اینفایل که ما از آن به عنوان اسکریپت یاد کردیم، در حقیقت یک ماژول است. وقتی شما برنامه ای را در فایلی با پسوند py . بنویسید، فایل می‌تواند توسط مفسر پایتان اجرا شود و همچنین تمام توابع، متغیرها و ثوابتی که در آن نوشته اید، توسط دیگر ماژول ها و نیز در برنامه های نوشته شده در خط فرمان استفاده شود. چگونگی وارد کردن یک ماژول را آموختید و همچنین فرا گرفتید که چگونه به وسیله نمادگذاری نقطه ای از ثابت ها و توابع یک ماژول استفاده کنید. چاره دیگری وجود داردکه در ان دیگر لازم نیست از نمادگذاری نقطه ای استفاده کنیم.

دستورfrom….import

می توان تمامی تابع ، متغیرها و ثوابت یک ماژول و یا بخش دلخواه از آن را وارد کند. الگوی استفاده از این دستور به این صورت است:

پایتون آریا پروژه

 

دستور زیر تابعcos وexp  را وارد محیط کاری می کند:

پایتون آریا پروژه

 

شما همچنین می توانید برای دسترسی به تمام محتویات ماژول(توابع،متغیرهاوثوابث) به جای ذکر نام تک تک آنها از علامت ستاره  استفاده کنید:

پایتون آریا پروژه

 

این دستور همه توابع و متغیر ها و ثابت های تعریف شده در ماژولmath را(  به جز آن دسته  که با علامت زیر خط(_) شروع شده اند), وارد محیط کاری می‌کند.

 ترکیب

درست مانند توابع ریاضی, توابع پایتون هم می‌توانند باهم ترکیب شوند. یعنی اینکه شما می توانید از عبارتی به عنوان قسمتی از یک عبارت دیگر استفاده کنید. برای نمونه شما می توانید از هر عبارتی به عنوان آرگومان تابع استفاده کنید:

 

پایتون آریا پروژه

 

 

دستور  مقدارpi را می گیرد و آن را بر ۲ تقسیم کرده و نتیجه را با مقدارangle جمع می کند و آنگاه مجموعه را به عنوان یک آرگومان به تابعcos می فرستد. شما همچنین می توانید نتیجه یک تابع را گرفته و به عنوان یک آرگومان به تابعی دیگر بفرستید:

پایتون آریا پروژه

 

 

این دستور نتیجه لگاریتم۱۰ در مبنایe را محاسبه کرده و سپس e رابه توان آن می‌رساند.نتیجه پایانی به متغیرx اختصاص  می یابد.

 اضافه کردن توابع جدید

تا کنون ما تنها از توابع استفاده کردیم که همراه پایتون بوده اند اما این امکان هم وجود دارد که توابع جدید اضافه کنیم.ساختن توابع جدید برای حل مسائل خاص یکی از با کیفیت ترین امکانات یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است.

در مبحث برنامه نویسی ،یک تابع دنباله نام داری از دستورات است که عملیات خاصی را انجام میدهد. این عملکرد در قسمت تعریف تابع مشخص میشود. توابعی که تاکنون از آنها استفاده کرده ایم، از قبل تعریف شده و این تعاریف از دید ما پنهان بودند. این ویژگی خوبی است زیرا به شما اجازه می دهد بدون اینکه نگران جزئیات تعاریف باشید از آن استفاده کنید .

 

 

الگوی تعریف تابع به صورت زیر است:

پایتون آریا پروژه

 

 

نویسنده : زهرا رستمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *