آموزش زبان برنامه نویسی پایتون جلسه سوم

پایتون آریا پروژه

آموزش پایتون جلسه سوم

شما می توانید در پایتون برنامه را در یک فایل بنویسید و از مفسر برای اجرای محتویات فایل استفاده کنید. چنین فایلی را اسکریپت می نامند. برای مثال ما از یک ویرایشگر متنی جهت ساختن فایلی با عنوان Latoya.py و مضمون زیر استفاده می کنیم.

پایتون

به عنوان قرار داد, فایل های پایتون پسوند .py دارند.

برای اجرای برنامه باید نام اسکریپت را به مفسر اعلان کنیم.

پایتون

در دیگر محیط های پیشرفته جزئیات اجرای برنامه ها ممکن است متفاوت باشد. همچنین اغلب برنامه ها جذاب تر از این هستند.

اغلب مثال های در این آموزش در خط فرمان اجرا شده اند. کار کردن در خط فرمان جهت آزمایش و توسعه ی برنامه راحت تر و مناسب تر است, زیرا شما می توانید برنامه ها را تایپ و بلافاصله اجرا کنید. وقتی که یک برنامه ی صحیح را در حالت خط فرمان به دست می آورید , می توانید آن را در یک اسکریپت ذخیره کنید و از این پس آن را ویرایش یا اجرا کنید.

برنامه

یک برنامه,  دنباله ای از دستورات است که چگونگی انجام محاسبات را مشخص می کند. محاسبات می توانند از نوع ریاضی مانند حل دستگاه معادلات , به دست آوردن  ریشه های یک چند جمله ای یا محاسبات نمادین از قبیل یافتن و جایگزین کردن کلمه در یک متن و… باشند. جزئیات در زبان های مختلف, متفاوت ظاهر می شوند, اما تعداد اصول پایه ای در همه ی زبانها به یک صورت هستند.

ورودی:

گرفتن داده ها از صفحه کلید , فایل یا دیگر واحدهای ورودی اطلاعات.

خروجی:

نمایش داده ها بر روی صفحه نمایش یا ارسال آنها به یک فایل یا دیگر واحدهای خروج اطلاعات.

عملیات ریاضی:

انجام دادن اعمال ریاضی بنیادی مانند ضرب و جمع

تصمیم گیری:

بررسی شروط خاص و اجرای دنباله ای از دستورات بر اساس آن شرایط

تکرار

انجام برخی اعمال در چندین مرتبه و معمولا با تغییری در عمل مورد تکرار هر برنامه ای که تا به حال استفاده نموده اید بدون توجه به پیچیدگی آنها از دستوراتی تشکیل شده است که ممکن است شبیه به اینها نباشد, بنابراین می توان برنامه نویسی را چنین شرح داد: ” شکستن یک عمل بزرگ و پیچیده به عملیات کوچک تر و ساده تر, این کار تا آنجا صورت می گیرد که این عملیات به صورت دستورات ساده و بنیادی بتوانند مورد استفاده قرار گیرند”این توضیح ممکن است کمی مبهم باشد , اما پس از بحث درباره ی الگوریتم ها, بیشتر به این موضوع می پردازیم.

اشکال زدایی:

برنامه نویسی فرآیندی پیچیده است که چون به وسیله ی انسان شناخته می شود, اغلب دارای خطا است. خطاهای برنامه نویسی را BUG می نامند و به عمل جداسازی و تصحیح آن خطاها Debugging گفته می شود.

در یک برنامه امکان دارد سه نوع خطا رخ دهد:

  • خطای نحوی
  • خطاهای زمان اجرا
  • خطاهای معنایی

فراگیری تفاوت های این سه نوع خطا بسیار مفید است, زیرا در آینده می توان به راحتی آنرا در برنامه یافت و تصحیح کرد.

خطاهای نحوی:

پایتون تنها قادر است برنامه هایی را اجرا کند که از لحاظ نحوه ی نگارش صحیح باشند و گرنه پردازش متوقف می گردد و یک پیغام خطا برگردانده می شود. نحوه ی نگارش, ساختار برنامه و قوانینی درمورد این ساختار را باز گو می کند. برای مثال در زبان انگلیسی جملات با حروف بزرگ شروع می شوند و با یک نقطه پایان می یابند.

نویسنده: زهرا رستمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *