بولین ها در پایتون python_booleans (قسمت۱۲)

آموزش بولین ها در پایتون به زبان ساده با تمارین تکمیلی

 بولین ها در پایتون python_booleans

در این قسمت قصد داریم به بولین ها در پایتون بپردازیم و یاد یگیریم که بولین ها چی هستند کاربردشون چیه و … .

صفحه مرتبط : انجام پروژه های پایتون python

اگر قسمتی را از دست دادید میتوانید از لیست زیر اقدام کنید و قسمت های قبل را ببینید.

آموزش پایتون مقدماتی ( نهم آشنایی با index ها در پایتون slicing string)

آموزش پایتون مقدماتی (دهم – فرمت استرینگ و کانکتینیت استرینگ fomat string concatenate string )

آموزش متود و توابع رشته ها در پایتون string method (قسمت ۱۲ پایتون مقدماتی)

در این مقاله خواهید آموخت :

قبل از شروع آموزش اگر قصد سفارش پروژه پایتون را دارید میتوانید اطلاعات پروژه خود را در واتساپ ، تلگرام و ایتا تیم آریا پروژه ارسال کنید اگر سوالی در رابطه با چگونگی ثبت پروژه را دارید میتوانید با شماره ۰۹۱۲۵۰۱۳۰۹۴ تماس حاصل فرمایید.

سفارش پروژه در تلگرام

سفارش پروژه در واتساپ

سفارش پروژه در ایتا

سفارش پروژه در روبیکا

تعریف و کاربرد های بولین‌ ها در پایتون :

بولین‌ها (Booleans) نوعی از داده‌ در پایتون هستند که فقط دو مقدار دارند: (True) و (False). این نوع داده بر اساس جبر بولی به وجود آمده است که ریشه در منطق کامپیوتر دارد. بولین‌ ها معمولاً برای تصمیم‌ گیری‌ ها و شرط‌ ها در برنامه‌ نویسی به کار گرفته میشوند.

در پایتون، مقدار های بولین به صورت کلمات کلیدی `True` و `False` تعریف شده‌ اند که به حروف بزرگ و کوچک حساس هسنتد به این ترتیب ، `true` و `false` به عنوان مقدار های بولین معتبر شناخته نمی‌شوند و خطا خواهند داد.

is_active = True
is_logged_in = False

صفحه مرتبط : انجام پروژه های متلب

کاربرد های بولین‌ ها در برنامه نویسی پایتون :

بولین‌ها در پایتون کاربردهای زیادی دارند که به چند مورد از آنها اشاره میشود .

۱٫ شرط‌ ها و تصمیم‌ گیری‌ ها:

بولین‌ ها در عبارات شرطی به کار میروند تا تصمیم‌ گیری کنند که کدام بخش از کد اجرا شود.

شرط‌ ها و تصمیم‌ گیری‌ ها

۲٫ حلقه‌ ها:

بولین‌ها همچنین در کنترل اجرای حلقه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. حلقه‌ ها

۳٫ عملگرهای منطقی:

بولین‌ها در ترکیب با عملگرهای منطقی مانند `and`, `or` و `not` برای ایجاد عبارات شرطی پیچیده‌تر استفاده می‌شوند.

کاربرد بولین ها در عملگرهای منطقی

۴٫ تبدیل انواع داده به بولین:

در پایتون، هر مقداری را می‌توان به بولین تبدیل کرد. تابع `bool()` برای این کار استفاده می‌شود. مقادیری که به `False` تبدیل می‌شوند عبارتند از: `None`, `0`, `0.0`, `”` (رشته خالی), `[]` (لیست خالی), `{}` (دیکشنری خالی) و `set()` (مجموعه خالی). سایر مقادیر به `True` تبدیل می‌شوند.

کاربرد بولین ها تبدیل انواع داده ها به بولین

۵٫ مقایسه‌ ها:

مقایسه‌ها در پایتون نتایج بولینی تولید می‌کنند. عملگرهای مقایسه شامل `==`, `!=`, `>`, `<`, `>=`, و `<=` هستند.

کاربرد بولین ها در مقایسه‌ ها

پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با پایتون  عملگر های رشته در پایتون را نیز مطالعه کنید.

 نحوه استفاده از متغیر های بولین در پایتون :

۱٫ تعریف متغیر های بولین در پایتون

برای تعریف یک متغیر بولین، کافی است یکی از دو مقدار `True` یا `False` را به آن اختصاص دهید.

is_sunny = True
is_raining = False

در این مثال is_sunny به مقدار `True` و `is_raining` به مقدار `False` تنظیم شده است.

۲٫ استفاده در عبارات شرطی

یکی از رایج‌ترین کاربرد های بولین‌ ها، استفاده از آنها در عبارت های شرطی (if statements) است. این عبارات به شما امکان می‌دهند که براساس مقدار بولین تصمیم بگیرید که کدام بخش از کد میتواند اجرا شود.

if is_sunny:
print(“It’s a sunny day!”)
else:
print(“It’s not sunny today.”)

 اگر `is_sunny` مقدار `True` داشته باشد، پیام “It’s a sunny day!” چاپ می‌شود. در غیر این صورت، پیام “It’s not sunny today.” چاپ خواهد شد.

۳٫ استفاده از عملگرهای منطقی در پایتون

بولین‌ ها با عملگر های منطقی مانند `and`, `or`, و `not` نیز مورد استفاده قرار میگیرند .

is_weekend = True
has_free_time = False

if is_sunny and is_weekend:
print(“Let’s go to the park!”)
elif is_raining or not has_free_time:
print(“Let’s stay at home.”)
else:
print(“We can go out if we want.”)

در این مثال، از استفاده ترکیبی بولین‌ ها با عملگر های منطقی برای تعیین فعالیت‌ ها استفاده شده است.

۴٫ تبدیل مقادیر به بولین در پایتون 

میتوان با استفاده از تابع bool() انواع داده ها را به بولین تبدیل نمود.

print(bool(1)) # True
print(bool(0)) # False
print(bool(“Hello”)) # True
print(bool(“”)) # False
print(bool([])) # False
print(bool([1, 2, 3])) # True

هر مقداری که دارای ارزش ذاتی باشد (غیر صفر، غیر خالی)، به `True` تبدیل می‌شود. مقادیر صفر، خالی یا None به `False` تبدیل می‌شوند.

 ۵٫ استفاده بولین ها در حلقه‌ ها

از بولین ها میتون در کنترل حلقه ها نیز استفاده کرد برای مثال :

بولین‌ ها می‌توانند در کنترل حلقه‌ها نیز استفاده شوند. برای مثال، می‌توانید از یک بولین برای کنترل یک حلقه `while` استفاده کنید.

“`python
is_running = True
counter = 0

while is_running:
print(“Running…”)
counter += 1
if counter >= 5:
is_running = False
“`

در این مثال، حلقه `while` تا زمانی که `is_running` مقدار `True` داشته باشد، اجرا می‌شود. وقتی `counter` به ۵ برسد، مقدار `is_running` به `False` تغییر می‌کند و حلقه متوقف می‌شود.

خدمات مرتبط : انجام پروژه Java

عملگر های بولین در پایتون (عملگر های منطقی در پایتون )

برای ایجاد عبارات شرطی پیچیده‌ تر از عملگر های بولین در پایتون استفاده می‌شوند. این عملگر ها هر کدام کاربرد های خودشان را دارند و شامل `and`, `or` و `not` میشوند که به آنها عملگر های منطقی در پایتون هم میگویند.

  •  عملگر `and`

زمانی به کار میرود که بخواهیم مطمئن شویم که دو شرط یا بیشتر همزمان صحیح (True) باشند. اگر هر دو شرط `True` باشند، نتیجه `True` خواهد بود. در غیر این صورت، نتیجه `False` است.برای مثال

عملگر `and` در پایتون

  • عملگر `or`

`or` زمانی کاربرد دارد که بخواهید اطمینان حاصل کنید که حداقل یکی از دو شرط یا بیشتر صحیح (True) باشند. اگر حداقل یکی از شروط `True` باشد، نتیجه `True` خواهد بود. در غیر این صورت، نتیجه `False` است.

  • عملگر `not`

عملگر `not` برای معکوس کردن مقدار بولین استفاده می‌شود. اگر شرط `True` باشد، `not` آن را به `False` تبدیل می‌کند و بالعکس.

عملگر `not` در پایتون

خدمات مرتبط با  پایتون :انجام پروژه های یادگیری ماشین 

ترکیب عملگر های بولین در پایتون :

در پایتون شما این توانایی را دارید که از عملگر های بولین برای ساختن عبارات شرطی پیچیده‌ تر استفاده کنید.

ترکیب عملگر های بولین در پایتون

مقاله پیشنهادی :

اولویت عملگر های بولین در پایتون :

در عبارات شرطی پیچیده، ترتیب اعمال عملگرها مهم است. ترتیب اولویت عملگرها به شرح زیر است:

  1.  not
  2.  and
  3.  or

با استفاده از پرانتز ها می‌توانید اولویت را تغییر دهیم.

اولویت عملگر های بولین در پایتون

خدمات مرتبط با  پایتون انجام پروژه رباتیک

تمرین پایتون برای پایتون بولین :

تمرینات عملی برای تسلط بر بولین‌ ها در پایتون

تمرین بررسی سن برای رای دادن در پایتون :

مسئله: برنامه‌ ای بنویسید که سن یک فرد را دریافت کرده و بررسی کند که آیا فرد میتواند رای بدهد یا خیر. (سن قانونی ۱۸ ).

تمرین بررسی سن برای رای دادن در پایتون

در برنامه بررسی سن برای رای دادن در پایتون، سن افراد با به کارگیری از تابع `input` دریافت می‌شود و به نوع `int` تبدیل میشود . در مرحله یعد، با استفاده از یک عبارت بولین (age >= 18)، مورد بررسی قرار میگیرد که آیا سن فرد برابر یا بیشتر از ۱۸ است یا خیر. نتیجه این بررسی به متغیر `can_vote` اختصاص داده می‌شود. اگر مقدار `can_vote` برابر `True` باشد، پیام “You are eligible to vote.” چاپ می‌شود و در غیر این صورت، پیام “You are not eligible to vote.” نمایش داده می‌شود.

تمرین بررسی تعداد آیتم‌ ها در یک لیست در پایتون

مسئله: برنامه‌ای بنویسید که یک لیست از آیتم‌ ها را دریافت کرده و بررسی کند که آیا لیست خالی است یا نه.

تمرین بررسی تعداد آیتم‌ ها در یک لیست در پایتون

در تمرین بررسی تعداد آیتم‌ ها در یک لیست در پایتون، یک لیست از آیتم‌ ها تعریف کرده ایم. با استفاده از تابع `len`، طول لیست محاسبه می‌شود و سپس بررسی می‌شود که آیا طول لیست برابر با صفر است یا خیر. نتیجه این بررسی به متغیر `is_empty` اختصاص داده میشود. اگر مقدار `is_empty` برابر `True` باشد، پیام “The list is empty.” پرینت میشود و در غیر این صورت، پیام “The list is not empty.” نمایش داده می‌شود.

تمرین بررسی وضعیت کاربر در پایتون 

مسئله: برنامه‌ای بنویسید که وضعیت ورود یک کاربر را بررسی کرده و پیام مناسب نمایش دهد. فرض کنید دو متغیر `is_logged_in` و `is_admin` وجود دارد که وضعیت ورود و ادمین بودن کاربر را مشخص می‌کنند.

تمرین بررسی وضعیت کاربر در پایتون 

در این برنامه، دو متغیر `is_logged_in` و `is_admin` تعریف شده که وضعیت ورود و ادمین بودن کاربر را مشخص می‌کنند. با استفاده از عبارات شرطی، ابتدا بررسی میکنیم که آیا کاربر وارد شده و ادمین است یا خیر. اگر هر دو شرط `True` باشند، پیام “Welcome, Admin!” چاپ می‌شود. در غیر این صورت، اگر کاربر فقط وارد شده باشد، پیام “Welcome, User!” نمایش داده می‌شود. و اگر هیچ‌کدام از شرایط قبلی برقرار نباشد، پیام “Please log in.” نمایش داده می‌شود.

پیشنهاد میکنم به صفحه دوره مقدماتی پایتون ما هم یک سری بزنید 🙄

لیست پروژه های آماده پایتون در آریا پروژه :

در صورت نیاز میتوانید به پروژه های پایتون آماده آریا پروژه سر بزنید و انواع پروژه های انجام شده تیم آریا پروژه دیدار نمایید.

انجام تمامی پروژه های پایتون با قیمت مناسب و کیفیت بالا :

شما عزیزان میتوانید پروژه پایتون خود را در پیام رسان های ایتا ، روبیکا ، واتساپ و تلگرام ارسال کرده تا به سرعت پروژه پیگیری شود.

آیدی تلگرام : mnik60@

آیدی ایتا : @ mnik60

آیدی روبیکا: Aryaprozhe@

شماره واتساپ:۰۹۱۲۵۰۱۳۰۹۴

میتونی با یک کلیک پروژه خودتو ثبت کنی!

سفارش پروژه در تلگرام

سفارش پروژه در واتساپ

سفارش پروژه در ایتا

سفارش پروژه در روبیکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *