ورودی گرفتن در پایتون python input

ورودی گرفتن در پایتون python-input

یک برنامه تعاملی و پویا معمولا از کاربران خود ورودی های زیادی دریافت میکند این عمل تاثیر فراوانی در تجربه کاربری دارد . این عمل معمولا باعث تعامل بیشتر با کاربران ، انعطاف پذیری و آسان تر کردن اشکال زدایی و آزمایش برنامه میشود . برای ورودی گرفتن در پایتون یکی از تابع پرکاربرد و مهم برای دریافت ورودی تابع input میباشد .  تابع input کاربرد های فراوانی در زبان پایتون دارد که در ادامه به بخشی از آن میپردازیم .

آموزش های دیگر در رابطه با پایتون

آشنایی با index ها در پایتون slicing string

 فرمت استرینگ و کانکتینیت استرینگ fomat string concatenate string 

آموزش متود و توابع رشته ها در پایتون string method

مطالبی که در این مقاله به آنها میپردازیم :

  • ویژگی های تابع input
  • مثال های ساده ورودی گرفتن در پایتون input python example :
  • نکات مهم در ورودی گرفتن از کاربر :
  • ویژگی‌های تابع input :

ورودی گرفتن در پایتون

گرفتن ورودی از کاربر در پایتون python input :

تابع `input()` در پایتون برای دریافت ورودی از کاربر استفاده می‌شود. وقتی که از این تابع استفاده می‌کنیم، برنامه منتظر می ماند تا کاربر مقداری وارد کند و سپس آن مقدار را به صورت رشته (string) برمیگداند .

شکل کلی تابع input در پایتون :

(داده را وارد کنید)input

متن داخل پرانتز پیامی است که به کاربر نشان داده میشود تا داده خود را وارد کند و ادامه برنامه اجرا میشود . در ادامه مثال های ساده گرفتن ورودی از کاربر را برررسی میکنیم .

مثال های ساده ورودی گرفتن در پایتون input python example :

مثال اول دریافت ورودی رشته str در پایتون :

name = input(“Enter your name: “)
print(“Hello, ” + name + “!”)

در ابتدا از کاربر خواسته شد که نام خود را به عنوان ورودی وارد کنند و پس از آن در متغیر name ذخیره شده و در جمله زیر جا گذاری میشود .

دریافت یک عدد از کاربر در پایتون :

تابع input همیشه مقدار وارد شده را به صورت رشته بر میگرداند بنابراین اگر کاربر عددی وارد کند برای به کار بردن آن به عنوان یک اینتیجر یا فلوت `int` یا `float`تبدیل کنید. برای تبدیل کردن رشته به اینتیجر از ریخته گری در پایتون pyrhon Casting استفاده میکنیم .

دریافت یک عدد از کاربر در پایتون

مقدار ورودی ابتدا به عدد صحیح (`int`) تبدیل می‌شود و سپس در یک پیام به کاربر نمایش داده می‌شود.

دریافت عدد اعشاری از کاربر در پایتون :

در این روش نیز از پایتون کستینگ استفاده میکنیم مانند مثال بالا :

دریافت عدد اعشاری از کاربر در پایتون

این مثال نشان می‌دهد که چطور ورودی کاربر را به عدد اعشاری (`float`) تبدیل کنیم.

دریافت چند ورودی به صورت جداگانه در پایتون

دریافت چند ورودی به صورت جداگانه در پایتون

برای دانلود کامل کد ها کلی کنید!

نکات مهم در ورودی گرفتن از کاربر :

تبدیل نوع داده : تابع `input()` همیشه یک رشته برمیگرداند . برای به کار بردن ورودی ها به عنوان عدد ، عدد اعشاری و… باید از پایتون کستینگ استفاده کنیم و نوع داده را به داده دلخواه تغییر دهیم .
مدیریت خطا ها : اگر کاربر به جای عدد، کاراکتر غیر عددی وارد کند و شما بخواهید آن را به عدد تبدیل کنید، ممکن است برنامه با خطا مواجه شود. برای جلوگیری از این مشکلات، می‌توانید از دستورات کنترل خطا مثل `try-except` استفاده کنید. برای مثال :

try:
age = int(input(“Enter your age: “))
print(“You are ” + str(age) + ” years old.”)
except ValueError:
print(“Invalid input! Please enter a valid number.”)

در این مثال اگر کاربر چیزی غیر از عدد وارد کند، برنامه با خطای `ValueError` مواجه می شود و پیام خطا به کاربر نمایش داده می شود.

ویژگی‌های تابع input :

دریافت ورودی : تابع input یک رشته متنی (string) از کاربر دریافت می‌کند.
پیام راهنما /: می‌توان یک پیام به عنوان راهنما به کاربر نمایش داد تا کاربر متوجه شود چه چیزی باید وارد کند.
تبدیل ورودی : ورودی‌های دریافتی به صورت پیش‌فرض از نوع رشته هستند و در صورت نیاز باید به نوع دیگری تبدیل شوند (مثلاً تبدیل به عدد صحیح با استفاده از `int()`).

تبدیل نوع داده ورودی در پایتون :

همانطور که گفته شد تابع input نوع داده برگشتی آن همیشه رشته str است و برای به کار بردن آن به صورت عدد و عدد اعشاری (int ,float) باید آن را تبدیل کرد برای این کار کافی است که طبق فرمول زیر عمل کنید .

  • تبدیل ورودی به عدد صحیح (`int`) در پایتون:

برای تبدیل یک رشته که حاوی عدد صحیح است به عدد صحیح، از تابع `int()` استفاده می‌شود.

age = int(input(“Enter your age: “))

print(“Your age is:”, age)

اگر کاربر عددی غیر از عدد صحیح (مانند ۳.۵ یا حروف) وارد کند، خطای `ValueError` رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این خطاها، باید از مدیریت خطا (`try-except`) استفاده کنید.

  • تبدیل ورودی به عدد اعشاری (`float`) در پایتون :

برای تبدیل رشته‌ای که حاوی عدد اعشاری (یا صحیح) است به عدد اعشاری، از تابع `float()` استفاده می‌شود.

weight = float(input(“Enter your weight in kg: “))

print(“Your weight is:”, weight, “kg”)

در این مثال، اگر کاربر عددی وارد کند که شامل اعشار باشد، تبدیل به عدد اعشاری انجام می‌شود.

  • تبدیل ورودی به بولین (`bool`) در پایتون

برای تبدیل رشته به نوع داده‌ی بولین (True یا False)، از تابع `bool()` استفاده می‌شود. در اینجا هر مقداری غیر از رشته‌ی خالی به عنوان `True` در نظر گرفته می‌شود.

active = bool(input(“Are you active (True/False)? “))

print(“Active status:”, active)

نکته: تابع `bool()` رشته‌های خالی را `False` و سایر مقادیر را `True` می‌داند.

چند پروژه کوچک و کد‌های پیشرفته‌ تر که از تابع input در پایتون

در این بخش چند پروژه کوچک و کدهای پیشرفته‌ تر که از تابع `input()` در پایتون استفاده می‌کنند، ارائه شده‌اند. این مثال‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از تابع `input()` در پروژه‌های پیچیده‌تر استفاده کنید.

ماشین حساب ساده در پایتون

برای دانلود کد آماده کلیک کنید !

# تابع برای جمع
def add(x, y):
    return x + y
# تابع برای تفریق
def subtract(x, y):
    return x – y
# تابع برای ضرب
def multiply(x, y):
    return x * y
# تابع برای تقسیم
def divide(x, y):
    if y == 0:
        return “تقسیم بر صفر ممکن نیست!”
    return x / y
# منو برای انتخاب عملیات
print(“انتخاب عملیات:”)
print(“1. جمع”)
print(“2. تفریق”)
print(“3. ضرب”)
print(“4. تقسیم”)
# دریافت ورودی از کاربر
choice = input(“عملیات مورد نظر را انتخاب کنید (۱/۲/۳/۴): “)
num1 = float(input(“عدد اول را وارد کنید: “))
num2 = float(input(“عدد دوم را وارد کنید: “))
if choice == ‘1’:
    print(f”نتیجه: {num1} + {num2} = {add(num1, num2)}”)
elif choice == ‘2’:
    print(f”نتیجه: {num1} – {num2} = {subtract(num1, num2)}”)
elif choice == ‘3’:
    print(f”نتیجه: {num1} * {num2} = {multiply(num1, num2)}”)
elif choice == ‘4’:
    print(f”نتیجه: {num1} / {num2} = {divide(num1, num2)}”)
else:
    print(“انتخاب نامعتبر”)

مدیریت لیست کارها (To-Do List) در پایتون 

برای دانلود کد آماده پروژه کلیک کنید!

# لیست کارها
todo_list = []

# تابع اضافه کردن کار به لیست
def add_task(task):
todo_list.append({‘task’: task, ‘done’: False})
print(f”کار ‘{task}’ با موفقیت اضافه شد.”)

# تابع نمایش تمام کارها
def show_tasks():
if not todo_list:
print(“هیچ کاری در لیست وجود ندارد.”)
else:
print(“لیست کارها:”)
for i, task in enumerate(todo_list, 1):
status = “✓” if task[‘done’] else “✗”
print(f”{i}. {task[‘task’]} – وضعیت: {status}”)

# تابع حذف کار از لیست
def remove_task(index):
if 0 <= index < len(todo_list):
removed_task = todo_list.pop(index)
print(f”کار ‘{removed_task[‘task’]}’ با موفقیت حذف شد.”)
else:
print(“شماره کار نامعتبر است.”)

# تابع علامت‌گذاری کار به عنوان انجام شده
def mark_done(index):
if 0 <= index < len(todo_list):
todo_list[index][‘done’] = True
print(f”کار ‘{todo_list[index][‘task’]}’ به عنوان انجام شده علامت خورد.”)
else:
print(“شماره کار نامعتبر است.”)

# منوی اصلی
def main_menu():
while True:
print(“\n—- لیست کارها —-“)
print(“1. اضافه کردن کار”)
print(“2. نمایش لیست کارها”)
print(“3. حذف کار”)
print(“4. علامت‌گذاری به عنوان انجام شده”)
print(“5. خروج”)

choice = input(“لطفا یک گزینه را انتخاب کنید: “)

if choice == ‘1’:
task = input(“نام کار جدید را وارد کنید: “)
add_task(task)
elif choice == ‘2’:
show_tasks()
elif choice == ‘3’:
show_tasks()
index = int(input(“شماره کاری که می‌خواهید حذف کنید وارد کنید: “)) – ۱
remove_task(index)
elif choice == ‘4’:
show_tasks()
index = int(input(“شماره کاری که می‌خواهید علامت‌گذاری کنید وارد کنید: “)) – ۱
mark_done(index)
elif choice == ‘5’:
print(“خروج از برنامه.”)
break
else:
print(“گزینه نامعتبر است.”)

# اجرای منوی اصلی
main_menu()

سفارش پروژه در تلگرام

سفارش پروژه در واتساپ

سفارش پروژه در ایتا

سفارش پروژه در روبیکا

لیست پروژه های آماده پایتون در آریا پروژه :

در صورت نیاز میتوانید به پروژه های پایتون آماده آریا پروژه سر بزنید و انواع پروژه های انجام شده تیم آریا پروژه دیدار نمایید.

انجام تمامی پروژه های پایتون با قیمت مناسب و کیفیت بالا :

شما عزیزان میتوانید پروژه پایتون خود را در پیام رسان های ایتا ، روبیکا ، واتساپ و تلگرام ارسال کرده تا به سرعت پروژه پیگیری شود.

آیدی تلگرام : mnik60@

آیدی ایتا : @ mnik60

آیدی روبیکا: Aryaprozhe@

شماره واتساپ:۰۹۱۲۵۰۱۳۰۹۴

میتونی با یک کلیک پروژه خودتو ثبت کنی!

سفارش پروژه در تلگرام

سفارش پروژه در واتساپ

سفارش پروژه در ایتا

سفارش پروژه در روبیکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *