ورودی گرفتن در پایتون python-input
یک برنامه تعاملی و پویا معمولا از کاربران خود ورودی های زیادی دریافت میکند این عمل تاثیر فراوانی در تجربه کاربری دارد . این عمل معمولا باعث تعامل بیشتر با کاربران ، انعطاف پذیری و آسان تر کردن اشکال زدایی و آزمایش برنامه میشود . برای ورودی گرفتن در پایتون یکی از تابع پرکاربرد و مهم برای دریافت ورودی تابع input میباشد . تابع input کاربرد های فراوانی در زبان پایتون دارد که در ادامه به بخشی از آن میپردازیم .
آموزش های دیگر در رابطه با پایتون
آشنایی با index ها در پایتون slicing string
فرمت استرینگ و کانکتینیت استرینگ fomat string concatenate string
آموزش متود و توابع رشته ها در پایتون string method
مطالبی که در این مقاله به آنها میپردازیم :
- ویژگی های تابع input
- مثال های ساده ورودی گرفتن در پایتون input python example :
- نکات مهم در ورودی گرفتن از کاربر :
- ویژگیهای تابع input :
گرفتن ورودی از کاربر در پایتون python input :
تابع `input()` در پایتون برای دریافت ورودی از کاربر استفاده میشود. وقتی که از این تابع استفاده میکنیم، برنامه منتظر می ماند تا کاربر مقداری وارد کند و سپس آن مقدار را به صورت رشته (string) برمیگداند .
شکل کلی تابع input در پایتون :
(داده را وارد کنید)input
متن داخل پرانتز پیامی است که به کاربر نشان داده میشود تا داده خود را وارد کند و ادامه برنامه اجرا میشود . در ادامه مثال های ساده گرفتن ورودی از کاربر را برررسی میکنیم .
مثال های ساده ورودی گرفتن در پایتون input python example :
مثال اول دریافت ورودی رشته str در پایتون :
name = input(“Enter your name: “)
print(“Hello, ” + name + “!”)
در ابتدا از کاربر خواسته شد که نام خود را به عنوان ورودی وارد کنند و پس از آن در متغیر name ذخیره شده و در جمله زیر جا گذاری میشود .
دریافت یک عدد از کاربر در پایتون :
تابع input همیشه مقدار وارد شده را به صورت رشته بر میگرداند بنابراین اگر کاربر عددی وارد کند برای به کار بردن آن به عنوان یک اینتیجر یا فلوت `int` یا `float`تبدیل کنید. برای تبدیل کردن رشته به اینتیجر از ریخته گری در پایتون pyrhon Casting استفاده میکنیم .
مقدار ورودی ابتدا به عدد صحیح (`int`) تبدیل میشود و سپس در یک پیام به کاربر نمایش داده میشود.
دریافت عدد اعشاری از کاربر در پایتون :
در این روش نیز از پایتون کستینگ استفاده میکنیم مانند مثال بالا :
این مثال نشان میدهد که چطور ورودی کاربر را به عدد اعشاری (`float`) تبدیل کنیم.
دریافت چند ورودی به صورت جداگانه در پایتون
برای دانلود کامل کد ها کلی کنید!
نکات مهم در ورودی گرفتن از کاربر :
تبدیل نوع داده : تابع `input()` همیشه یک رشته برمیگرداند . برای به کار بردن ورودی ها به عنوان عدد ، عدد اعشاری و… باید از پایتون کستینگ استفاده کنیم و نوع داده را به داده دلخواه تغییر دهیم .
مدیریت خطا ها : اگر کاربر به جای عدد، کاراکتر غیر عددی وارد کند و شما بخواهید آن را به عدد تبدیل کنید، ممکن است برنامه با خطا مواجه شود. برای جلوگیری از این مشکلات، میتوانید از دستورات کنترل خطا مثل `try-except` استفاده کنید. برای مثال :
try:
age = int(input(“Enter your age: “))
print(“You are ” + str(age) + ” years old.”)
except ValueError:
print(“Invalid input! Please enter a valid number.”)
در این مثال اگر کاربر چیزی غیر از عدد وارد کند، برنامه با خطای `ValueError` مواجه می شود و پیام خطا به کاربر نمایش داده می شود.
ویژگیهای تابع input :
دریافت ورودی : تابع input یک رشته متنی (string) از کاربر دریافت میکند.
پیام راهنما /: میتوان یک پیام به عنوان راهنما به کاربر نمایش داد تا کاربر متوجه شود چه چیزی باید وارد کند.
تبدیل ورودی : ورودیهای دریافتی به صورت پیشفرض از نوع رشته هستند و در صورت نیاز باید به نوع دیگری تبدیل شوند (مثلاً تبدیل به عدد صحیح با استفاده از `int()`).
تبدیل نوع داده ورودی در پایتون :
همانطور که گفته شد تابع input نوع داده برگشتی آن همیشه رشته str است و برای به کار بردن آن به صورت عدد و عدد اعشاری (int ,float) باید آن را تبدیل کرد برای این کار کافی است که طبق فرمول زیر عمل کنید .
- تبدیل ورودی به عدد صحیح (`int`) در پایتون:
برای تبدیل یک رشته که حاوی عدد صحیح است به عدد صحیح، از تابع `int()` استفاده میشود.
age = int(input(“Enter your age: “))
print(“Your age is:”, age)
اگر کاربر عددی غیر از عدد صحیح (مانند ۳.۵ یا حروف) وارد کند، خطای `ValueError` رخ میدهد. برای جلوگیری از این خطاها، باید از مدیریت خطا (`try-except`) استفاده کنید.
- تبدیل ورودی به عدد اعشاری (`float`) در پایتون :
برای تبدیل رشتهای که حاوی عدد اعشاری (یا صحیح) است به عدد اعشاری، از تابع `float()` استفاده میشود.
weight = float(input(“Enter your weight in kg: “))
print(“Your weight is:”, weight, “kg”)
در این مثال، اگر کاربر عددی وارد کند که شامل اعشار باشد، تبدیل به عدد اعشاری انجام میشود.
- تبدیل ورودی به بولین (`bool`) در پایتون
برای تبدیل رشته به نوع دادهی بولین (True یا False)، از تابع `bool()` استفاده میشود. در اینجا هر مقداری غیر از رشتهی خالی به عنوان `True` در نظر گرفته میشود.
active = bool(input(“Are you active (True/False)? “))
print(“Active status:”, active)
نکته: تابع `bool()` رشتههای خالی را `False` و سایر مقادیر را `True` میداند.
چند پروژه کوچک و کدهای پیشرفته تر که از تابع input در پایتون
در این بخش چند پروژه کوچک و کدهای پیشرفته تر که از تابع `input()` در پایتون استفاده میکنند، ارائه شدهاند. این مثالها به شما کمک میکنند تا بتوانید از تابع `input()` در پروژههای پیچیدهتر استفاده کنید.
ماشین حساب ساده در پایتون
برای دانلود کد آماده کلیک کنید !
مدیریت لیست کارها (To-Do List) در پایتون
برای دانلود کد آماده پروژه کلیک کنید!
# لیست کارها
todo_list = []
# تابع اضافه کردن کار به لیست
def add_task(task):
todo_list.append({‘task’: task, ‘done’: False})
print(f”کار ‘{task}’ با موفقیت اضافه شد.”)
# تابع نمایش تمام کارها
def show_tasks():
if not todo_list:
print(“هیچ کاری در لیست وجود ندارد.”)
else:
print(“لیست کارها:”)
for i, task in enumerate(todo_list, 1):
status = “✓” if task[‘done’] else “✗”
print(f”{i}. {task[‘task’]} – وضعیت: {status}”)
# تابع حذف کار از لیست
def remove_task(index):
if 0 <= index < len(todo_list):
removed_task = todo_list.pop(index)
print(f”کار ‘{removed_task[‘task’]}’ با موفقیت حذف شد.”)
else:
print(“شماره کار نامعتبر است.”)
# تابع علامتگذاری کار به عنوان انجام شده
def mark_done(index):
if 0 <= index < len(todo_list):
todo_list[index][‘done’] = True
print(f”کار ‘{todo_list[index][‘task’]}’ به عنوان انجام شده علامت خورد.”)
else:
print(“شماره کار نامعتبر است.”)
# منوی اصلی
def main_menu():
while True:
print(“\n—- لیست کارها —-“)
print(“1. اضافه کردن کار”)
print(“2. نمایش لیست کارها”)
print(“3. حذف کار”)
print(“4. علامتگذاری به عنوان انجام شده”)
print(“5. خروج”)
choice = input(“لطفا یک گزینه را انتخاب کنید: “)
if choice == ‘1’:
task = input(“نام کار جدید را وارد کنید: “)
add_task(task)
elif choice == ‘2’:
show_tasks()
elif choice == ‘3’:
show_tasks()
index = int(input(“شماره کاری که میخواهید حذف کنید وارد کنید: “)) – ۱
remove_task(index)
elif choice == ‘4’:
show_tasks()
index = int(input(“شماره کاری که میخواهید علامتگذاری کنید وارد کنید: “)) – ۱
mark_done(index)
elif choice == ‘5’:
print(“خروج از برنامه.”)
break
else:
print(“گزینه نامعتبر است.”)
# اجرای منوی اصلی
main_menu()
لیست پروژه های آماده پایتون در آریا پروژه :
در صورت نیاز میتوانید به پروژه های پایتون آماده آریا پروژه سر بزنید و انواع پروژه های انجام شده تیم آریا پروژه دیدار نمایید.
انجام تمامی پروژه های پایتون با قیمت مناسب و کیفیت بالا :
شما عزیزان میتوانید پروژه پایتون خود را در پیام رسان های ایتا ، روبیکا ، واتساپ و تلگرام ارسال کرده تا به سرعت پروژه پیگیری شود.
آیدی تلگرام : mnik60@
آیدی ایتا : @ mnik60
آیدی روبیکا: Aryaprozhe@
شماره واتساپ:۰۹۱۲۵۰۱۳۰۹۴
میتونی با یک کلیک پروژه خودتو ثبت کنی!