آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت هشتم

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت هشتم

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت هشتم

بعد از یادگیری ابزارهای پایه و مباحثی مثل فهرست‌نویسی و پاورقی‌ها در بخش‌های قبلی، حالا نوبت آن است که در قسمت هشتم آموزش گام به گام نرم افزار ورد با امکانات تکمیلی و حرفه‌ای‌تر آشنا شوید. در این بخش به موضوعاتی مثل هدر و فوتر (Header & Footer)، شماره‌گذاری صفحات و مدیریت بخش‌ها (Sections) می‌پردازیم.

کار با هدر و فوتر در ورد

هدر و فوتر بخش‌هایی هستند که در بالای صفحه (Header) یا پایین صفحه (Footer) قرار می‌گیرند و معمولاً شامل عنوان، تاریخ یا شماره صفحه هستند. برای استفاده از آن‌ها:

  1. از مسیر Insert > Header & Footer گزینه موردنظر را انتخاب کنید.

  2. می‌توانید متن دلخواه، شماره صفحه یا حتی لوگوی سازمان خود را اضافه کنید.

  3. ابزارهای Design امکان سفارشی‌سازی کامل ظاهر هدر و فوتر را فراهم می‌کنند.

شماره‌گذاری صفحات (Page Numbers)

یکی از پرکاربردترین قابلیت‌ها در اسناد علمی و رسمی، شماره‌گذاری صفحات است:

  • از مسیر Insert > Page Number می‌توانید شماره صفحه را در بالا، پایین یا کنار صفحه درج کنید.

  • امکان شروع شماره‌گذاری از صفحه دلخواه (مثلاً بعد از فهرست) وجود دارد.

  • می‌توانید استایل‌های مختلف شماره‌گذاری (اعداد فارسی، رومی یا انگلیسی) را انتخاب کنید.

مدیریت بخش‌ها (Sections)

گاهی لازم است بخش‌های مختلف یک سند تنظیمات متفاوتی داشته باشند (مثلاً صفحه اول بدون شماره باشد اما صفحات بعد شماره‌گذاری شوند). در این حالت از Sections استفاده می‌کنیم:

  • از مسیر Layout > Breaks > Section Breaks می‌توانید سند را به بخش‌های جدا تقسیم کنید.

  • هر بخش می‌تواند هدر، فوتر یا شماره‌گذاری مخصوص به خود داشته باشد.

  • این ویژگی برای نگارش پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی بسیار کاربردی است.

لیست آموزش های ورد

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت اول

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت دوم

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت سوم

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت چهارم

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت پنجم

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت ششم

آموزش گام به گام نرم افزار ورد قسمت هفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *