متغیرها در پایتون
در این قسمت قصد داریم به متغیر ها در پایتون بپردازیم و یاد بگیریم که چطوری متغیر ایجاد کنیم و به اون مقدار بدیم چطوری متغیر هامون رو نام گذاری کنیم و… .
اگر قسمتی را از دست دادید میتوانید از لیست زیر اقدام کنید و قسمت های قبل را ببینید.
آموزش پایتون مقدماتی (قسمت اول-نصب پایتون)
آموزش پایتون مقدماتی (قسمت دوم – آموزش کار با ویژوال استودیو )
آموزش کدنویسی پایتون (قسمت سوم – شروع کدنویسی در پایتون )
آموزش پایتون مقدماتی (قسمت چهارم – انواع داده های در پایتون)
آموزش پایتون مقدماتی (قسمت پنجم – عملگر ها در پایتون)
سر تیتر های این آموزش عبارت اند از :
متغیر ها در پایتون چه کار میکنند؟
چگونه نوع متغیر را در پایتون متوجه شویم :
Case-Sensitive در متغیرها به چه معنا است ؟
قوانین نام گذاری متغیرها در پایتون :
استاندارد های نام گذاری متغیر ها در پایتون :
چگونه پروژه پایتون را در آریا پروژه ثبت کنیم:
قبل از شروع آموزش اگر قصد سفارش پروژه پایتون را دارید میتوانید اطلاعات پروژه خود را در واتساپ ، تلگرام و ایتا تیم آریا پروژه ارسال کنید اگر سوالی در رابطه با چگونگی ثبت پروژه را دارید میتوانید با شماره ۰۹۱۲۵۰۱۳۰۹۴ تماس حاصل فرمایید.
متغیر ها در پایتون چه کار میکنند؟
متغیر ها در واقع ظرف هایی هستند که داده ها را در آنها میریزیم . هر متغیر یک نام دارد که به آن داده ای اختصاص داده میشود و میتوان از آن در برنامه ها برای انجام عملیات های مختلف استفاده کرد. پس متغیر ها در پایتون، برای ذخیره و مدیریت اطلاعات و دادهها به کار میروند . در ادامه از انواع متغیر ها در پایتون را نام برده ایم و در چند مثال توضیح داده ایم:
- – Integer (int): متغیرهای صحیح که شامل اعداد بدون اعشار میباشند. مثال: age = 25
- – Float: متغیرهای اعشاری که شامل اعداد با اعشار میباشند. مثال: pi = 3.14.
- – String: متغیرهای رشتهای که شامل متن و کاراکترها میباشند. مثال: name = “Alice”.
- – Boolean: متغیرهای منطقی که مقادیر True یا False را نگهداری میکنند. مثال: is_student = True.
- – List: متغیرهایی که یک لیست از عناصر را نگهداری میکنند. مثال: numbers = [1, 2, 3, 4, 5].
- – Tuple: متغیرهایی که یک لیست از عناصر را نگهداری میکنند و غیرقابل تغییر هستند. مثال: coordinates = (10, 20).
- – Dictionary: متغیرهایی که یک دیکشنری از کلید و مقدار را نگهداری میکنند. مثال: person = {“name”: “John”, “age”: 30}.
- – Set: متغیرهایی که یک مجموعه از عناصر منحصر به فرد را نگهداری میکنند. مثال: fruits = {“apple”, “banana”, “orange”}.
متغیرها در پایتون به برنامه نویسان امکان میدهند تا داده ها را به صورت منظم ذخیره کرده و با آنها عملیات های مختلف را انجام دهند. این امکان به برنامه نویسان کمک میکند تا برنامههای پویا و قابل تغییر را ایجاد کرده و به سادگی با دادهها کار کنند.
آموزش ایجاد متغیر در پایتون :
در ابتدا باید نام متغیر را تعیین کنیم و سپس میتوانیم مقدار آن متغیری را به آن اختصاص بدهیم مانند مثال های زیر :
۱٫ ایجاد یک متغیر Integer:
age = 25
۲٫ ایجاد یک متغیر Float:
pi = 3.14
۳٫ ایجاد یک متغیر String:
name = “Alice”
۴٫ ایجاد یک متغیر Boolean:
is_student = True
برای استفاده از مقدار یک متغیر باید نام آن را در برنامه ای که مینویسیم استفاده کنیم.
چگونه نوع متغیر را در پایتون متوجه شویم :
در پایتون از تابع type() برای مشخص کردن نوع یک متغیر استفاده می شود. با فراخوانی این تابع بر روی یک متغیر، نوع آن به ما نشان میدهد. که به عنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫ بررسی نوع یک Integer:
age = 25
print(type(age)) # Output: <class ‘int’>
۲٫ بررسی نوع یک Float:
pi = 3.14
print(type(pi)) # Output: <class ‘float’>
۳٫ بررسی نوع یک String:
name = “Alice”
print(type(name)) # Output: <class ‘str’>
۴٫ بررسی نوع یک Boolean:
is_student = True
print(type(is_student)) # Output: <class ‘bool’>
با استفاده از تابع type()، شما میتوانید به راحتی نوع هر متغیر را در پایتون مشخص کنید.
Case-Sensitive در متغیرها به چه معنا است ؟
Case-Sensitive به این معنا ایت که پایتون برای تشخیص بین حروف بزرگ و کوچک در نامهای متغیرها، توابع و سایر عناصر استفاده شده در کد، حساس است. به عبارت دیگر، پایتون تفاوت بین حروف بزرگ و کوچک را تشخیص میدهد و این تفاوت در تطابق نامها را مهم میداند.
برای مثال، در پایتون، متغیر “arya” و “Arya” به عنوان دو متغیر جداگانه در نظر گرفته میشوند. به گفتار دیگر، پایتون این دو نام را با دیگری متفاوت میشمارد.
برای مثال:
myVar = 10
print(myVar)
Output: 10
————————————-
myvar = 20
print(myVar)
Output: NameError: name ‘myVar’ is not defined
————————————-
۳٫ MyVar = 30
print(myVar)
Output: NameError: name ‘myVar’ is not defined
در این مثالها، با توجه به Case-Sensitive بودن پایتون، هر یک از متغیرها “myVar”، “myvar” و “MyVar” به عنوان متغیرهای جداگانه در نظر گرفته شده و تفاوت حروف بزرگ و کوچک در نامها تاثیرگذار است.
قوانین نام گذاری متغیرها در پایتون :
در نام گذاری متغیر در پایتون باید از موارد زیر اجتناب کنید و نباید از آنها استفاده کنید :
- استفاده از اسامی متغیرهایی که با اعداد شروع میشوند:
– نام متغیرها نباید با یک عدد شروع شود؛ به عنوان مثال، ۲var یا ۱۲۳abc نامهای معتبر برای متغیرها نیستند. - استفاده از کاراکترهای خاص:
– نام متغیرها نباید شامل کاراکترهای خاص مانند @، #، $ و غیره باشد؛ به جای آن میتوانیم، از حروف، اعداد و زیرخط یا اندر لاین (_) استفاده کنیم . - استفاده از فاصله:
– نام متغیر نباید شامل فاصله باشد؛ به جای آن میتوانیم دوباره از اندرلاین (_) استفاده کنیم. - استفاده از کلمات رزرو شده:
– نباید از کلمات رزرو شده در پایتون (مانند if، while، for و غیره) به عنوان نام متغیرها استفاده کنید؛ این کلمات دارای معنی خاص در زبان پایتون هستند و باید برای استفاده در ساختارهای زبانی مخصوص استفاده شوند. - استفاده از نامهای نامناسب یا بیمعنی:
– بهتر است از نامهای منطقی، توصیفی و قابل فهم برای متغیرها استفاده کنید تا کد شما قابل فهمتر و قابل نگهداری تر باشد. - تکرار نامها:
– هر متغیر باید یک نام منحصر به فرد داشته باشد؛ استفاده از یک نام متغیر برای دو متغیر مختلف منجر به ابهام میشود. - عدم رعایت Case-Sensitive:
– به دلیل Case-Sensitive بودن پایتون، توجه به تفاوت بین حروف بزرگ و کوچک در نامگذاری متغیرها ضروری است؛ به عنوان مثال، myVar و myvar دو متغیر جداگانه هستند.
رعایت این موارد در نامگذاری متغیرها در پایتون، به بهبود خوانایی و قابل نگهداری کدها کمک میکند و از ابهامات درک کد جلوگیری میکند.
استاندارد های نام گذاری متغیر ها در پایتون :
اگر نام متغیر ما بیشتر از یک کلمه باشد چون ما نمیتوانیم از فاصله استفاده کنیم خواندن آن سخت میشود برای جلوگیری از این امر میتوانیم از استاندارد های زیر بهره بگیریم :
در پایتون، استاندارد های نام گذاری متغیر ها بر اساس PEP 8 (Python Enhancement Proposal 8) تعیین شده است. این استاندارد ها به منظور افزایش خوانایی و قابلیت نگهداری کد ها به وجود آمده اند. برخی از موارد مهم استاندارد نام گذاری متغیر ها در پایتون عبارتند از:
- استفاده از حروف کوچک:
– نام متغیرها باید با حروف کوچک شروع شود و میتواند شامل حروف کوچک، اعداد و زیرخط (_) باشد. - استفاده از زیرخط برای جدا کردن کلمات:
– در صورتی که نام متغیر شامل چند کلمه باشد، بهتر است از زیرخط (_) برای جدا کردن کلمات استفاده کنید؛ به عنوان مثال، my_variable به جای myVariable یا myvariable. - استفاده از نامهای توصیفی و منطقی:
– نام متغیر باید توصیفی و منطقی باشد تا به خواننده کد کمک کند تا فهمیده که متغیر برای چه منظوری استفاده میشود. - استفاده از CamelCase برای نامگذاری کلاسها:
– برای نام گذاری کلاسها، بهتر است از استاندارد CamelCase استفاده کنید؛ به عنوان مثال، MyClass به جای my_class یا myclass. - استفاده از نام های معنادار برای متغیرهای ثابت:
– در صورت استفاده از متغیرهای ثابت (مقادیری که تغییر نمیکنند)، بهتر است از نامهای معنادار و با حروف بزرگ (با underscores) استفاده کنید؛ به عنوان مثال، MAX_SIZE یا PI. - عدم استفاده از اختصارات:
– به جای استفاده از اختصارات یا کلمات کوتاه، بهتر است از نامهای کامل و قابل فهم برای متغیرها استفاده کنید.
رعایت این استانداردها در نام گذاری متغیر ها در پایتون، به بهبود خوانایی و قابل نگهداری کدها کمک میکند و باعث سادگی و شفافیت در فهم و توسعه کد میشود.
انجام پروژه های مشابه در آریا پروژه :
انجام پروژه یادگیری ماشین (Machine learning)
سایت آریا پروژه علاوه بر انجام پروژه های برنامه نویسی پایتون ، انجام تحقیق و انجام مقاله در حوزه پایتون را نیز انجام می دهد که میتوانید با سفارش تحقیق در آریا پروژه کیفیت را احساس کنید.
لیست پروژه های آماده پایتون در آریا پروژه :
در صورت نیاز میتوانید به پروژه های پایتون آماده آریا پروژه سر بزنید و انواع پروژه های انجام شده تیم آریا پروژه دیدار نمایید.
چگونه پروژه پایتون را در آریا پروژه ثبت کنیم:
شما عزیزان میتوانید پروژه پایتون خود را در پیام رسان های ایتا ، روبیکا ، واتساپ و تلگرام ارسال کرده تا به سرعت پروژه پیگیری شود.
آیدی تلگرام : mnik60@
آیدی ایتا : @ mnik60
آیدی روبیکا: Aryaprozhe@
شماره واتساپ:۰۹۱۲۵۰۱۳۰۹۴
میتونی با یک کلیک پروژه خودتو ثبت کنی!