انواع متغیر ( variable tyoe) در پایتون
متغیر صرفا فضای رزرو شده در حافظه هستند که مقادیری را در آنها ذخیره میکنیم.
بدین معنا که در زمان ایجاد یک متغیر، بخشی از حافظه اشغال شده و به آن متغیر تخصیص داده میشود.
بسته به نوع دادههای متغیر، مفسر بخشی از حافظه را رزرو کرده و تصمیم میگیرد چه مقداری در حافظه تخصیص داده شده،ذخیره گردد.
بنابراین با تخصیص نوع دادههای مختلف به متغیرها میتوانید اعداد صحیح(integer)،اعداد اعشاری(decimal) یا character در این متغیر ذخیره کنید.
تخصیص مقادیر به متغیرها در پایتون
برای تخصیص حافظه، در پایتون نیازی به اعلان صریح متغیر نیست.
زمانی که مقداری را به متغیر انتساب میدهد، اعلان به صورت خودکار رخ میدهد.
مانند زبانهای برنامه نویسی دیگر، انتساب مقدار به متغیر توسط علامت مساوی “-” صورت میپذیرد.
عملوندی (operand) که در سمت چپ علمگر”=” (operator) قرار میگیرد، اسم متغیر و عملوندی که در سمت راست عملگر “=” قرار میگیرد، مقداری است که در متغیر ذخیره میشود.مثال
#!/usr/bin/python
Counter=100 #an integea assignment
Miles =1000.0 #a floating point
Name = “jogn” #A string
Print counter
Print miles
Print name
در اینجا،۱۰۰،۱۰۰۰٫۰و “john” همگی مقادیر تخصیص داده شده به ترتیب به متغیرهای name,miles,counter هستند.
کد بالا نتیجه زیر را به دست میددهد:
۱۰۰
۱۰۰۰٫۰
John
چندین تخصیص به صورت یکجا در پایتون
پایتون به شما امکان میدهد یک مقدار را هم زمان به چندین متغیر تخصیص دهید.
مثال :
A = b = c = 1
در اینجا یک شی integer ایجاد شده سپس مقدار ۱ در آن ذخیره گردید.
همانطور که مشاهده میکنید هر سه متغیر به یک مکان واحد در حافظه تخصیص داده شددهاند.
همچنین مینوان چندین شی همزمان به چندین متغیر انتساب داد.
مثال:
A,b,c=1,2,”john”
در این مثال، سه مقادیر دو عدد صحیح و یک رشته به ترتیب به متغیرهای a,b,c تخصیص داده شدهاند.
نوع دادههای رایج در پایتون:
دادههای ذخیره شده در حافظه میتوانند از هر نوعی باشند.
به عنوان مثال،سن یک شخص به عنوان یک مقدار عددی ذخیره شده و آدرس در قالب حروف الفبا (alpha-numeric) داخل حافظه ذخیره میشود.
پایتون دارای نوع دادههای متعددی است که عملیات ممکن برروی آنها و روش ذخیرهی ویژهی هر یک را تعریف میکند.
در کل زبان پایتون از نوع دادههای زیر پشتیبانی میکند:
- نوع عددی
- نوع رشتهای
- لیست
- Tuple (نوع دادهی چنتایی)
- Dictionary
اعداد یا نوع عددی در پایتون
نوع دادههای عددی قادرند مقادیر عددی در خود نگه دارند.
اشیا number زمانی ایجاد میشوند که مقداری را به آن تخصیص ددهید.
برای مثال:
Var1=1
Var=10
میتوانید ارجاع (reference) به یک شی عددی را با استفاده از دستور del پاک کنید.
نحوه نگارش این دستور در پایتون به شکل زیر است:
Del var1[,var3N]]]]
میتوانید با استفاده از دستور del یک یا چند شی را حذف کنید.
مثال
- Into (اعداد صحیح علامت دار)
- Long (اعداد صحیح بسیار بزرگ یا long integers، آنها را میتوان به صورت شانزده شانزدهی و هشت هشتی نمایش داد)
- Float (مقادیر حقیقی هشتی نمایش داد)
- Complex(اعداد مختلف)
مثال:
complex | float | long | int |
۳٫۱۴j | ۰٫۰ | ۵۱۹۲۴۳۶۱l | ۱۰ |
۴۵٫j | ۱۵٫۲۰ | -۰x19323l | ۱۰۰ |
۹٫۳۲۲e-36j | -۲۱٫۹ | ۰۱۲۲l | -۷۸۶ |
.۷۸۶j | ۳۲٫۳+e18 | ۰xdefabcecbdaecbfbael | ۰۸۰ |
نویسنده : زهرا رستمی