روند اجرا در پایتون
برای اطمینان از اینکه تابع قبل از اولین استفاده ،تعریف شده است باید از ترتیب اجرای دستورات آگاه باشید ،که به این مطلب اصطلاحاً روند اجرا گفته میشود.
عمل اجرا همواره از اولین دستور برنامه شروع میشود و دستورات یکی یکی و به ترتیب از بالا به پایین اجرا میگردند. تعریف تابع روند اجرای برنامه را تغییر نمیدهد اما به خاطر داشته باشید که دستورات درون تابه تا زمانی که تابع فراخوانی نشود اجرا نمی شوند. اگرچه این کار معمول نیست اما شما می توانید یک تابع را درون تابه دیگری تعریف کنید .در این مورد تعریف تابع درونی تا زمانی که تابع بیرونی فراخوانده نشود اجرا نمیشود. فراخوانی تابع شبیه یک راه فرعی در روند اجرا است. هنگامی که برنامه به دستور فراخوانی تابع میرسد به جای رفتن به دستور بعد روند برنامه به این خط تابع فراخوانی شده می پرد. تمام دستورات آنجا را اجرا میکند و سپس به جایی که اجرا را رها کرده بود بر می گردد و اجرای دستورات را ادامه می دهد.
قبل از اینکه به یاد بیاورید یک تابع می تواند تابع دیگری را هم صدا بزند، موضوع ساده به نظر می رسد. حال آنکه ممکن است در وسط یک تابع، برنامه مجبور شود که دستورات یک تابع دیگر را ایجاد کند. اما در حین اجرای آن تا به برنامه مجبور شود باز هم تابع دیگری را اجرا کند و به همین ترتیب.
، خوشبختانه، پایتون در حفظ روند اجرای برنامه ماهر است، هر زمان که تابعی کامل میشود. برنامه مجدداً به تابعی که آن را فرا خوانده باز میگردد و ادامه کار را از سر میگیرد. وقتی که به انتهای برنامه می رسد کار پایان می یابد.
اما نتیجه این داستان بی مزه چیست؟ وقتی که شما برنامه را می خوانید آن را از بالا به پایین دنبال نکنید بلکه در عوض و روند اجرا را پیگیری نمایید.
پارامترها و آرگومان ها در پایتون
برخی از توابع پیش ساخته ای که تا به حال استفاده کرده اید، به آرگومان هایی نیاز دارند، مقادیری که نحوه کارکرد توابع را کنترل میکنند. برای مثال هنگامی که میخواهید سینوس عددی را به دست آورید باید عدد مورد نظر را مشخص کنید. بنابر این تابعsin یک مقدار عددی به عنوان آرگومان می گیرد. بخشی از توابع بیش از یک ارگومان می گیرد. برای نمونه تابعpow دو آرگومان می گیرد. پایه و نما. مقادیری که به تابع فرستاده میشوند در درون تابع متغیرهایی به نام پارامتر اختصاص می یابند. در اینجا مثالی از یک تابع کاربر_ تعریف را می بینید که یک پارامتر می گیرد.
این تابع یک ارگومان واحد را می گیرد و ان را به پارامتری به نام bruce نسبت می دهد.مقدار پارامتر (صرف نظر از اینکه چه باشد) دو مرتبه و در یک سطر چاپ می شود. نام bruceبه این دلیل انتخاب شده که نشان دهیم انتخاب نام پارامتر ها به شما بستگی دارد. در حالت کلی شاید بخواهید اسامی گویا تری برای پارامتر های خود انتخاب کنید.
تابعprint twice با نوع داده ای که قابل چاپ باشد کار میکند:
، در اولین فراخوانی تابه آرگومان یک رشته، در دومین فراخوانی، یک عدد صحیح، و در سومین فراخوانی یک عدد اعشاری میباشد.
نویسنده :زهرا رستمی