توابع ریاضی  در پایتون

پایتون آریا پروژه

توابع ریاضی  در پایتون

در ریاضیات شما احتمالا توابعی همچون sin و log را دیده اید و نحوه ارزیابی عباراتی همچون (pi/2 )sin

(۱/x )log را آموخته اید.شما ابتدا عبارات داخل پرانتز(آرگومان)را ارزیابی می کنید.برای نمونه pi/2 تقریبا برابر ۱٫۵۷۱  و ۱/x در صورتی که x را ۱۰٫۰  فرض کنیم , برابر ۰٫۱ است.

آنگاه شما خود تابع را با جستجو در یک جدول و یا انجام محاسبات گوناگون ارزیابی می کنید.

سینوس عدد ۱٫۵۷۱ برابر با ۱ است و لگاریتم عدد ۰٫۱ (در مبنای ۱۰)برابر با ۱-است.

این فرایند می تواند جهت ارزیابی عبارت پیچیده تر همچون ((pi/2 )1/sin )log به طور مکرر انجام شود.

ابتدا شما آرگومان درونی ترین تابع را ارزیابی می کنید, تابع را مورد برسی قرار می دهیدو به همین ترتیب.

پایتون ماژولی به نام Math دارد که اغلب توابع رایج ریاضیات در آن وجود دارد . یک ماژول فایلی است که مجمو عه ای از توابع مرتبط مجتمع را شامل می شود.

قبل از اینکه بتوانیم از توابع یک ماژول استفاده کنیم, باید آن ماژول را با استفاده از دستور Import وارد فضای کاری کنیم.پایتون آریا پروژه

به منظور فراخوانی یک تابع ما باید نام یک ماژول و نام تابع مورد نظررا مشخص کرده و آن را با یک نقطه جدا کنیم.این نوع قالب بندی را نماد گذاری نقطه ای می نامندپایتون آریا پروژه

دستور اول لگاریتم ۱۷ در مبنای ۱۰ را متغیر decibel قرار می دهد.در پایتون همچنین تابعی با نام log موجود است که لگاریتم را در پایه E(عدد نپر) می گیرد.

سومین دستور , مقدار متغیر angel  را مصاحبه می کند. Sin و دیگر تابع مثلثاتی (tan , cot وغیره( آرگومان ها را در واحد رادیان در یافت می کنند.برای تنبدیل درجه به رادیان, درجه را بر ۱۸۰ تقسیم و در عدد pi ضرب کنیم. برای مثالجهت پیدا کردن سینوس ۴۵ درجه ابتدا زاویه را در واحد رادیان محاسبه کرده و سپس از آن سینوس می گیریم:

پایتون آریا پروژه

ثابت pi هم قسمتی از ماژول math می باشد.اگر شما اطلاعاتی درباره هندسه داشته باشید, می توانید نتیجه را به وسیله مقایسه با جذر ۲ بخش بر ۲ بسنجید:

پایتون آریا پروژه

ماژول ها در پایتون

همانطور که گفته شد , ماژول فایلی است که مجموعه ای از توابع مرتبط و مجتمع را شامل می شود.ارتباط میان توابع می تواند از طریق دستورات برنامه نویسی در زبان پایتون صورت گیرد.بنابراین در این میان می توانیم متغیرها و ثابت هایی هم تعریف کرده و از آنها استفاده نماییم. ما با نماد گذاری نقطه ای قادریم به تمام این توابع , متغیر ها ثوابث دسترسی پیدا کنیم.

برنامه های پایتون را می توان به ۲روش نوشت:یکی روش خط فرمان که در آن با نوشتن هر خط برنامه و فشردن کلید Enter دستور (یا دستورات)اجرا می شود و دیگری روش روش اسکریپت که کل برنامه را در فایلی می نویسیم و آن را اجرا می کنیم.مفسر پایتون خطوط برنامه را یک به یک و به ترتیب می خواند و اجرا می کند. این فایل که ما از آن به عنوان اسکریپت یاد می کردیم, در حقیقت یک ماژول است.وقتی که شما برنا مه ای را در فایلی با پسوندPy . بنویسید, این فایل می تواند توسط مفسر پایتون اجرا شودو همچنین تمام توابع متغیرها و ثوابتی که در آن نوشته اید, توط دیگر ماژول ها و نیز در برنامه های نوشته شده در خط فرمان استفاده شود.

نویسنده:زهرا رستمی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.